Se vuoi cambiare il mondo, inizia da te stesso. Vi har bestemt oss for å lage et kallenavn. Perché la consideriamo una causa utile. E non siamo soli. Vi er fast bestemt på å unngå andres feil.
Ta kontakt med ossDette året er viktig for oss, først og fremst fordi vi feirer 10 år på markedet. I løpet av denne tiden har vi klart å gjøre betydelige fremskritt, introdusere nye produkter og unngå mange tonn avfall. Første halvår har imidlertid vært noe stille på grunn av den pågående pandemien. Arrangementene er begrenset, og mange har blitt avlyst. Så arrangørene og vi prøver å finne en annen vei, og i stedet for store open airs som Pohoda-festivalen osv. blir det arrangert flere mindre arrangementer. Så når sommeren kommer, er festivalsesongen allerede livligere, og kallenavnene eliminerer avfallet igjen. Vi avsluttet sommeren med å gjøre drømmen vår til virkelighet og arrangerte den første NICKNACKFEST for NICKNACK-ansatte og venner med et fullpakket program for å feire 10-årsdagen vår. Vi utvider teamet vårt i Brno og Praha og jobber med prosessforbedringer. Det er stor interesse for våre nye HOT CUP- og shot-produkter, og byer og mikroregioner er i ferd med å gå over til gjenbrukbar plast. Gjenbrukskopper blir en stadig større del av hverdagen og dukker opp på kafeer, i fornøyelsesparker og til og med hos tannlegen. Vi forsøker hele tiden å informere offentligheten om viktigheten av sirkulær økonomi, og deltar på arrangementer som PechaKucha eller gir intervjuer til Hospodářské noviny og andre medier.
Etter den mest vellykkede sesongen starter vi med et nytt produkt. HOT CUP kommer på banen, og den kommer i tre størrelser. Som navnet antyder, er den nye HOT CUP ideell til kaffe, te eller lignende drikke, og takket være lokket trenger vi ikke å bekymre oss for at drikken blir kald raskt eller at vi søler. For å være nærmere kundene våre utvidet vi virksomheten i begynnelsen av året og åpnet et vaske- og lagringssenter for kjeks i Praha. Men så kommer den globale pandemien og nedturen. Det er ingen arrangementer, forbruket av engangsplast øker, og dette skaper en enorm mengde unødvendig avfall. Det er ingen fornøyd med - verken vi eller planeten. Vi advarer allmennheten om denne trusselen, og i samarbeid med oss skriver Forbes, Radiožurnál og podcasten Made in Brno om problemet. Etter det første sjokket bruker vi pandemien til å forbedre produksjonsprosessen vår og ser frem til en forhåpentligvis lykkeligere sesong fremover.
Vi har vår sterkeste sesong hittil, og vi er på topp. Vi har 1,5 millioner kallenavn som sirkulerer på festivaler og arrangementer i løpet av en helg. Et av sommerens arrangementer er de legendariske Prague Harley Days, som vi har produsert en spesialutgave av. Koppene våre kan ikke mangle på noe arrangement, så vi øker produksjonskapasiteten vår massivt. For å holde tritt med etterspørselen oppdaterer vi nettstedet vårt, der vi legger til et forespørselsskjema for å gjøre det enda enklere å bestille. Samtidig produseres det en video om utviklingen av NICKNACK i samarbeid med et reklamebyrå, som du kan se her. Vi avslutter året med å delta på de tradisjonelle julemarkedene i Brno, der vi introduserer nye størrelser av nikkedukker med et volum på 0,25 liter, som de besøkende kan nyte grogg eller gløgg i på markedene.
NICKNACK vokser fortsatt, og vi rekrutterer til teamet vårt. Vi utvider porteføljen vår med en fjerde størrelse på 0,25 l clip cup. Vi har mange kunder i regionen Mähren-Schlesien, så vi åpner et nytt vaskesenter i Ostrava. Vi innleder et samarbeid med fotballaget SK Slavia Praha, som innfører returbeger på sine kamper. Vi forbedrer IML-teknologien, trykkflaten er større og begeret er mer perfekt. Vi holder foredrag på konferansen Business & Zero Waste/ Yes or No?, der vi introduserer konseptet med gjenbrukskopper for publikum. Vi samarbeider med Miljøverndepartementet (Enough Plastic Campaign). Vi er venn av FESTAS, foreningen for festivaler, og deltar på alle medlemsmøter der vi møter festivalarrangører og deltar i individuelle tiltak og beslutninger. Vi har en helrobotisert arbeidsplass med en ny, miljøvennlig pressinjeksjonsmaskin som minimerer det økologiske fotavtrykket fra koppproduksjonen betydelig.
Vi endrer det visuelle på produktseksjonen på nettstedet og legger til et nytt produkt: en 0,4 liters kopp. Vi spiller inn en ny reklamefilm. Et intervju med Nicknack er også i Forbes. Vi utvider lageret vårt og utvider vaskeromsteamet vårt. Vi etablerer samarbeid i Ungarn og Nederland, og koppene brukes også til å drikke på Banat-festivalen i de rumenske fjellene. Til og med hele byer slutter seg til dyreparker, fotballag og bedrifter, og i Litomyšl blir det slått lokale rekorder takket være koppene. Nicknacky sparer avfall på dusinvis av konferanser i Tsjekkia og Slovakia, og vi deltar i Nouvelle Prague for fjerde år på rad. I stedet for å hvile ut etter en svært travel sesong, kler Nicknack seg i rockeklær og drar på turné med band som Kabat, Dymytry eller Horkýže slíže. Den vellykkede megakonserten til Kryštof på Strahov og avslutningen på turnéen til Divoký Bill beviser at pokaler også hører hjemme i haller og på stadioner, der fansen tar dem med seg sammen med t-skjorter og CD-er fra bandene.
Vi utvider teamet. Kontoret vårt vokser, og vi blir flere ansatte. Takket være en ny japansk kantpresse er produksjonen av enda høyere kvalitet og mer miljøvennlig. Vi samarbeider med ledende festivaler i Tsjekkia og i utlandet, og flere store og små bryggerier blir kunder hos oss. Vi opptrer på tsjekkisk TV i programmet Geyser of Good Ideas, og folk har sluttet å spørre: "Hva er disse koppene? ". Dette er også hjulpet av vår første reklamefilm som ble filmet på Pohoda-festivalen.
Smykkebrikkene brukes på Kryštofs turné, og takket være det har vi innledet et svært vellykket samarbeid med dette ledende tsjekkiske bandet. Vi utvikler aktivitetene våre i Slovakia og Polen, men ikke bare der. Klenodier begynner å bli brukt i andre land også, og lignende nyheter og bilder av koppene sprer seg blant folk via Facebook og Instagram.
Vi kommer også til den legendariske slovakiske Pohoda. Vi personlig, kallenavn på forretningsreise (i totalt 100 000 stykker). De lager de vakreste returkopper under solen. Og de gjør de besøkende i Dvůr Králové Zoo lykkelige. Vi er på vei inn i kjeks 2.0-fasen - vi begynner å ta i bruk den nye IML-trykkteknologien.
Nicknack hører skålen "Na zdrowie!" for første gang. Det er da polske Kampania Piwowowaská skjenker sin Tyskie, Zubra eller Lech. Antallet kunder vokser - vi leverer til idrettsarenaer, messer, klubber eller kinoer. Vi får nok et offisielt brev. Vår vendbare kopp med klips er anerkjent av patentkontoret i Tsjekkia. Vi feirer også et nytt tilskudd til familien - kallenavnet 0,3 l.
Vi fyrer opp maskinene, vi produserer i volum. Vi håndhilser på Plzeňský prazdroj, Colours of Ostrava, Hip hop camp og svenske Rockstadt Falun. Vi får oppmerksomhet i media. Og ikke bare det. Vi får et sertifikat fra Alicante der det står at "Nicknack er registrert som en ny bruksmodell for hele EU".
Vi begynner å lage en prototype av et kallenavn med en klips for oppheng. Vi etablerer selskapet H2D s. r. o. Vi viser vår kreasjon på lokale arrangementer i nærheten av Brno. Arrangørene og deltakerne liker det.
Vi går på festivaler. Vi nyter musikk. Vi vasser i et hav av engangskopper. Vi tenker på hvordan vi kan bli kvitt dem. Vi kommer på ideen om å sikkerhetskopiere koppene. Vi ser ut i verden for inspirasjon.